Feedback feedforward
21 mrt

Feedback?? Feedforward!

Feedback?? Feedforward!

10 tips over feedback vragen én ontvangen

 

Velen vinden het eng om klanten, collega’s, medewerkers te vragen om feedback. U weet immers nooit wat u te horen gaat krijgen. In zekere zin moet u zich kwetsbaar opstellen, en dat vinden we vaak erg moeilijk. Stel toch eens voor dat ons zelfbeeld er onder gaat lijden? Want soms doet feedback ontvangen pijn…. En welke gek gaat zichzelf daar nu mee kastijden…?

Herkent u dat?

Hieronder neem ik u mee naar de 10 stappen van feedback vragen en ontvangen, zodat u daar in de toekomst beter en effectiever mee om kan gaan.

 

1. Zie feedback vragen en ontvangen als een manier om te leren; als u de kracht heeft om het van de positieve kant te zien, zult u merken dat feedback heel waardevol kan zijn. Het is een manier om verder te groeien en dat kan zowel individueel het geval zijn, als met betrekking tot (de effectiviteit van) uw organisatie.

 

2. Neem een basishouding aan: wees nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar de mening van de ander. Zie dat als een aanvulling op uw eigen mening en ideeën. Het getuigt van meer lef om anderen om een reactie te vragen, dan uzelf wijs te maken dat de ander ‘er vast zo over denkt’ als uzelf. Want wees eerlijk: zou dat echt? Of bent u stiekem een beetje bang voor wat u te horen gaat krijgen?

Liever met oprechte nieuwsgierigheid vragen naar een mening en op die manier open het gesprek in gaan, dan achteraf via omwegen negatieve geluiden te horen.. toch? Ga eens na hoe dat bij uzelf werkt: als iemand u om feedback vraagt, bent u dan ook niet veel milder in uw bewoordingen? Zo werkt het bij anderen wellicht ook….

 

3. Ga na, over welke aspecten van uw werk u graag feedback zou ontvangen. Wellicht wilt u meer aspecten van uw werk belicht hebben, bijvoorbeeld uw deskundigheid, uw persoonlijkheid, uw communicatie, uw leiderschap…. Het is handig om voor u zelf duidelijk vast te stellen waar u meer over wilt weten.

 

4. Vraag om feedback door open vragen te stellen. Stel bijvoorbeeld aan uw klant, aan uw leidinggevende, aan uw collega de vraag: ‘Wat vindt u van mij en mijn werk?’. Daarmee krijgt u meer informatie, dan met een gesloten vraag (bv: ‘Vindt u mijn werk goed?’. Op deze laatste vraag kan met een simpel ja of nee geantwoord worden, en daarmee kan de kous af zijn in geval u een niet-spraakzaam type tegenover u heeft. Open vragen beginnen vaak met wie, wat, waar, hoe of waarom.

 

5. Als u een antwoord heeft gekregen, vraag dan door, met als doel nóg meer informatie in te winnen. Kan uw feedbackgever voorbeelden geven, of misschien wat specifieker zijn? Stel een vraag, en het antwoord zal gegeven worden.

 

6. Wees er op bedacht dat uw gesprekspartner het misschien ook wel moeilijk vindt om eerlijk zijn mening te ventileren. Zorg er daarom voor dat u een open en nieuwsgierige houding heeft. Wees alert op signalen dat de ander  info achterhoudt. Maak het bespreekbaar en moedig hem aan te zeggen wat hij op zijn lever heeft.

 

7. Steek complimenten in uw zak en dank de feedbackgever daarvoor! De meesten mensen hebben hier niet zo’n moeite mee… 😉

 

8. Heeft de feedbackgever toch ook verbeterpunten, dank hem daar dan ook voor! En hoewel wij mensen de neiging hebben commentaar als onterecht te beschouwen, of ons onmiddellijk te gaan verdedigen: aanvaard de feedback en vraag u in alle rust en eerlijkheid af of er misschien toch enige waarheid in zit.

Neem de gelegenheid te baat om de feedbackgever te vragen of hij nuttige suggesties heeft om de verbeterpunten aan te pakken.

 

9. Beoordeel of u iets met de ontvangen feedback en de verkregen suggesties gaat doen en zo ja, laat het uw feedbackgever dan ook weten. Mensen vinden het fijn te horen als er iets met hun suggesties wordt gedaan. Dat verbetert ook de relatie.

 

10. Maak er een gewoonte van om feedback te vragen: hoe vaker u het doet, hoe normaler het wordt en des te gemakkelijker gaat het u af. De drempel zal steeds kleiner worden.

 

Tenslotte een extra tip: durf als leidinggevende ook uw medewerkers te vragen om feedback. U geeft daarmee een goed voorbeeld en zal op die manier ook hen stimuleren feedback te vragen. En daarmee (zoals u inmiddels zelf al ervaren zal hebben) zichzelf te verbeteren.

 

Kortom: Feedback is eigenlijk Feedforward; het voedt u om vooruit te komen.

 

Tags: ,

Comments (One Response )

  1. Marjolein Guit - 29 maart 2017 - 07:59 #

    De Team-engineer, Jacqueline de Nood Paree, geeft je respectvolle en oprechte feedback!

Geef een reactie

De-TEAM-ENGINEER © All Rights Reserved.2018
Lees ons privacy-statement
Developed by Templatation